ROVA terreur

Iedere week wordt een van onze vuilnisbakken geleegd. Dit wordt in Amersfoort gedaan door de ROVA. Dit is een commercieel bedrijf wat niet is gelieerd aan de gemeente Amersfoort, echter als trouwe sponsor van de gemeentelijke belastingen is er ergens een koppeling met de ROVA. Misschien heeft de gemeente wel aandelen in ROVA.

Omdat de vuilnis niet meer in zakken zit, maar in kliko’s worden we regelmatig verrast met nieuwe inzichten. Dat zit voornamelijk in het plaatsen van de kliko’s. Er zijn al verschillende plekken toegewezen. Er is een pad gemaakt met bordjes. Deze bordjes hielden niet langs stand omdat de klikoplaats ook als parkeerplek werd gebruikt. Nu zijn er bordjes in de lantaarnpaal gehangen.

Met het maken van een pad heb je soms ook een probleem dat het aantal kliko’s niet op het pad worden gezet omdat het pad al vol is. Immers mensen zetten hun kliko neer daar waar bijvoorbeeld hun auto het dichtst bij staat. Uiteindelijk is dat ook opgelost door een brief met foto waarin wordt aangegeven op welke positie de kliko moet worden geplaatst. Dat betekent voor ons dat wij voor de deur op een stukje gras onze kliko moeten plaatsen.

Waarom is dat eigenlijk. De vrachtwagen met de vork om de kliko’s op te tillen heeft maar een beperkte marge om te manoeuvreren. De kliko’s moeten dus echt op die plek staan anders kan de vrachtwagen er niet bij. Vroeger hadden ze daar een klikorechtzetter voor, de man/vrouw die voor de vrachtwagen uitliep en de kliko’s op de juiste manier neer ging zetten. Waarschijnlijk is de klikorechtzetter of geslaagd voor zijn vrachtwagenrijbewijs of weg gesaneerd. Kijkend naar de huidige conjunctuur denk ik het laatste.

Kliko label

De vrachtwagenchauffeur moet het dus in zijn eentje doen. Maar of dat effectief is weet ik niet. Vanwege procesverbetering en opvoeding heeft hij op zijn bijrijdersstoel labels liggen die je in hotels zit met Do not disturb erop, maar dan met een aantal vrije regels. Regelmatig wordt zo’n label met geschreven tekst opgehangen.

Zo heb ik mijn auto maarliefst vijf minuten even voor de deur staan. De vrachtwagenchauffeur had ruimte zat. Belt hij aan, echter vanwege privé omstandigheden kon ik niet opendoen. Even later loop ik naaar de deur en ziet dat hij druk bezig is om een label te beschrijven. Hij ziet mij en komt de auto uitzetten en behandeld me alsof ik al jaren de auto voor de deur zet en dat hij er al jaren last van heeft.

Ik heb hem aangehoord. Maar eigenlijk is het gek. Het kost hem meer tijd, eind van de dag 1300 in plaats van 1600 kliko’s omdat hij druk is met schrijven. Ik ga bij Rova pleiten voor de klikorechtzetter, dat waren nog eens tijden.